Benvinguts!

Us convidem a navegar i participar en aquest blog, creat per a l'assignatura de Noves Tecnologies aplicades a l'educació, on hem elaborat un recull de la nostra experiència educativa.



divendres, de gener 11, 2008

Quina va ser l'escola dels nostres avis, pares o tiets? Com serà l'escola del futur?



L’escola dels anys 60 no era coeducativa sinó que separava els nens de les nenes els quals eren obligats a portar bates blaves i roses respectivament. Dins l’aula, els alumnes s’asseien per parelles i estaven tot l’any amb el mateix company. A més, no tenien pati i el temps d’esbarjo ho feien a la classe sense moure’s del lloc. Així doncs, l’escola no es podia considerar com un context socialitzador ja que les interaccions entre ells eren mínimes i només eren possibles al carrer. En l’actualitat, aquest fet no es podria imaginar ja que el nen construeix la seva pròpia identitat per mitjà de les relacions socials que s’estableixen a l’escola. La individualització i la socialització són processos solidaris, és a dir, no es poden donar l’un sense l’altre.
S’ensenyava a llegir i a escriure, matemàtiques, geografia, història, dibuix, gimnàstica, religió i, únicament les noies, eren instruides en les feines de casa com era aprendre a cosir. En canvi, els nois aprenien tota mena de manualitats. En un principi, es tractava d’un sol llibre que recollia els continguts generals de totes les assignatures però amb el pas del temps s’ha elaborat un llibre per a cada matèria. Es donava poca importància a la imaginació, a la creativitat, al treball en grup i és que tot era molt mecànic. En canvi, es prioritzava la religió de manera que totes les classes tenien un crucifix a la paret. Els nens i nenes eren obligats a estudiar el catecisme de memòria. En cas contràri eren castigats. Òbviament, també eren obligats a fer la comunió.
D’altra banda, hi havia molt poca relació entre el mestre i les famílies. Només quan els pares volien, demanaven una entrevista amb el professor/a. Però les trobades eren mínimes. I la relació mestre-alumne era únicament una relació on el primer ensenyava i l’altre havia d’aprendre ja que si no era així era durament castigat. El mestre discriminava els estudiants que tenien més dificultats per aprendre i els obligava a agenollar-se, els pegava amb un pal o amb una regla. A més els maltractava psicològicament ja que els deia coses cruels com “ets un burro” o “no serveixes per res”. De manera que la funció del professor era únicament transmetre uns coneixements ja que no es preocupava de la formació personal del seus alumnes ni fomentava el respecte entre els uns i els altres sinó tot el contràri ja que creava competències entre ells. Per tant, es tractava d’una educació molt dura, competitiva, aburrida, basada únicament en la memòria i, a més, poc motivadora. En canvi, ara es dóna molta importància a la dinamització, a la pràctica i, sobretot a la motivació. També es pretén que el nen/a tingui consciència de l’entorn i fomenten el seu respecte. La clau de l’èxit està, majoritàriament, en la motivació que reben els alumnes per part dels professors i en la seva autoestima.
A més a més, cal afegir que l’horari d’aquella època s’allargava fins els dissabtes però només pel matí, mentre que de dilluns a divendres era des de les nou del matí fins a les sis de la tarda però amb temps per poder dinar a casa. No hi havia temps per poder realitzar activitats extraescolars. Tampoc se celebraven activitats florals, només el dia de la truita i la sardina es donava festa per la tarda. Actualment, a l’escola es realitzen activitats per celebrar totes, o gairebé totes les festivitats, com la castanyada, carnestoltes, nadal, Sant Jordi, el dia de la pau etc.
L’escola es considerava com un lloc seriós on no podies expressar la teva opinió, ni participar activament, tampoc riure i molt menys passar estones divertides amb els companys/es. Havia d’assistir sense gaire entusiasme i per obligació si volia estudiar en un futur. En canvi, ara el concepte d’escola com a lloc seriós ha canviat. Els nens i nenes volen anar a l’escola perquè no tans sols aprenen continguts i conductes sinó que, al mateix temps, es diverteixen fent-lo. A més tenen el suport del professor, en el sentit que és més atent i més participatiu en la seva formació individual. És un model a seguir pels seus alumnes i és que l’èxit depèn, en bona mesura, de la seva activitat com a un bon mestre.

Això és tot el que he pogut recuperar de l’escola d’aquella època. Òbviament ha canviat bastant en sentit positiu i és que el context històric influeix massa en l’educació. La fotografia de Franco a les parets de l’escola d’aquella època ho explica tot.
Actualment, molts aspectes són diferents i el que podem fer és valorar el que tenim ja que canviar el passat és impossible. No obstant això, es pot treballar per seguir millorant el sistema educatiu i adaptar-lo a la realitat que vivim.

És evident que la societat canvia, i en tant que evoluciona la societat, l’educació també. Així doncs, l’escola del futur serà la que nosaltres necessitem segons vagi evolucionant la societat.

El docent ideal



El bon mestre ha de tenir un conjunt d’actituds i valors personals, coneixements i capacitats físiques, psicomotrius i intel·lectuals. Així doncs, ha de saber ser, saber i saber fer.

Respecte al saber ser, ens referim a les actituds i als valors personals que ha de tenir aquest docent ideal. En primer lloc, ha de mostrar interès en el desenvolupament de la seva tasca educativa. Aquest interès s’ha d’orientar a motivar els nens en l’aprenentatge per tal d’aconseguir l’èxit en la seva formació tant personal com intel·lectual. També, ha de mostrar un equilibri mental i emocional. És important que participi en aquest procès en la seva totalitat, és a dir, tant amb emocions com amb l’intel·lecte. A més ha de ser proper als alumnes amb la capacitat d’expressar els seus sentiments i de reconèixer les seves debilitats. Cal remarcar que el mestre ha de ser proper però no amic dels seus alumnes ja que el respecte mai s’ha de perdre.

D’altra banda, té una funció primordial en la iniciació de l’alumnat en la convivència social. Per tant, cal que amb la seva acció els ensenyi els valors necessaris per tal de relacionar-se i adaptar-se a la societat. Els valors i els diferents coneixements s’han de transmetre mitjantçant una bona capacitat comunicativa, per facilitar l’assimilació d’aquests per part dels alumnes. Ha de ser conscient en tot moment de la trascendència dels seus actes en el futur desenvolupament dels nens. Però alhora ha de gaudir d’aquesta professió, ja que d’aquesta manera hi haurà una entrega absoluta. El mestre no ha de creure que només ell és font de coneixement, sinó que ha de saber que s’ha d’aprendre de tothom durant tota la vida. Per tant ha de ser una persona amb inquietuts davant el coneixement. Això implica ser crític amb un mateix i amb l’entorn. Aquesta criticitat s’ha de transmetre als alumnes per tal que es qüestionin el perquè de les coses.

Respecte al saber, ens referim als coneixements que ha de saber un mestre, i que ha de saber transmetre. Aquests coneixements són:

v Coneixement del medi, tant natural com social
v Coneixements científics, matemàtics, filosófics…
v Coneixements lingüístics
v Coneixements plàstics i artístics
v Coneixements dels alumnes en particular ( situació social, econòmica i cultural)
v Coneixements sobre els infants i els joves de manera més global
v Coneixements pedagògics
v Coneixements organitzatius i de gestió
v Coneixements sobre tècniques d’expressió i animació
v Coneixements de nutrició i dietètica
v Coneixements del propi cos
v Coneixements de salut i sanitat
v Coneixements de la normativa vers als infants i els adolescents
v Coneixements de normativa sanitària
v Coneixements de la diversitat cultural

Per tant, el mestre ha de ser una persona que ha d’estar en contínua formació, per tal de conèixer la realitat actual i per evitar de quedar-se enderrerit.

Finalment, respecte al saber fer, ens referim a les capacitats físiques, psicomotrius i intel.lectuals.
Un cop assolida la teoria cal que sigui competent en la pràctica. Per tant, ha de ser una persona resistent tant físicament com intel·lectualment. També ha de mostrar autocontrol en els seus actes i ha de tenir la capacitat d’establir una bona comunicació oral, gestual i escrita, sempre, amb sentit comú. Des de la imaginació i la creativitat, ha de ser capaç de transferir els aprenentatges i, al mateix temps, ha de tenir la capacitat organitzativa i operativa, per tal de poder treballar en equip. Per finalitzar ha d’observar i ha de tenir visió de conjunt, ja que això facilitarà, d’una banda, el tractament amb els seus alumnes i, de l’altre, la transmissió dels continguts ja que per damunt de tot s’ha de tenir en compte que cada nen és món diferent.